Nieuws

Uit onderzoek van Prins Petfoods blijkt dat ruim 85 procent van de consumenten de gegeven informatie op de verpakking van diervoeding belangrijk vindt. Soms lijkt de informatie wel misleidend.

Productkeuze

58 procent van de respondenten leest de informatie op de verpakking om een productkeuze te maken. In dit onderzoek zijn alle droogvoedingsproducten (brokken) van 22 hondenvoedingsmerken en 18 kattenvoedingsmerken uit het midden- en hoog segment die op de Nederlandse markt verkrijgbaar zijn, geanalyseerd. Aan het onderzoek, genaamd ‘Claims in de diervoedingsbranche’ deden 1500 Nederlandse deelnemers mee, genaamd.

Claims

Om de consument bewust te maken van de voedingseigenschappen, wordt informatie gegeven op de verpakkingen: claims. Door het gebruik van claims krijgt de consument extra informatie over het product, bovenop de informatie die verplicht op het etiket vermeld dient te worden. “In onze branche zijn claims belangrijke tools om een consument te overtuigen om voor een bepaald merk of product te kiezen. Hier wordt in diverse marketinguitingen en op verpakkingen veelvuldig gebruik van gemaakt”, aldus Wil Mulders, directeur van honden- en kattenvoedingsfabrikant Prins Petfoods.

Uitingen

Prins Petfoods maakt veelal gebruik van claims die zich richten op de gezondheid van het dier. Sommige fabrikanten maken meer gebruik van claims die zich richten op de aan- of afwezigheid van voedingsstoffen in de voeding. De meeste voedingsfabrikanten plaatsen op de verpakkingen van hondenvoeding de leeftijd, soort en grootte van de hond. Bij de geperste producten komt ook de claim ‘natuurlijk’ op bijna 80 procent van de verpakkingen voor. Bij kattenproducten wordt de leeftijd van de kat in de meeste gevallen op de verpakking geplaatst. Daarnaast wordt bij bijna 60 procent van deze verpakkingen de smaak van het product op de verpakking gezet.

Aankoopgedrag

Meer dan 90 procent van de respondenten vindt gezonde voeding voor hun huisdier belangrijk. De helft van de respondenten heeft aangegeven dat ze over de voeding nadenken voordat ze naar de winkel gaan. 36,3 procent geeft aan dat ze zich niet laten leiden door degene die advies geeft. De respondenten met een hond laten zich meer leiden door degene die advies geeft dan respondenten die een kat hebben.

Aantrekkelijkheid

Uit de resultaten blijkt dat claims met betrekking tot de gezondheid van een dier, zoals ‘voor een sterk en gezond gebit’ en ‘ter ondersteuning van de gewrichten’, in 90 procent van de gevallen meer aanspreken dan claims met betrekking tot de voedingsstoffen (bijvoorbeeld ‘met omega 3 en 6’). Ook wanneer gebruik wordt gemaakt van termen zoals ‘natuurlijke ingrediënten’ spreekt dit bij het merendeel (84,9 procent) van de respondenten aan. Claims die niet worden begrepen, zoals ‘met Taurine’, ‘met Fructo-oligosachariden’ en ‘met L-Carnitine’, spreken minder aan bij de respondenten. De claim ‘zonder geur-, kleur-, en smaakstoffen’ spreekt bij het merendeel (82,7 procent) van de respondenten wel aan.

Misleidend vleesaandeel

Uit het rapport blijkt eveneens dat ruim 75 procent van de respondenten de smaken van vlees aantrekkelijk vindt op de verpakking. Sommige diervoedingsfabrikanten van droogvoedingen claimen op hun verpakkingen dat de voedingen een vleesaandeel van 70 procent of 80 procent hebben. “Zij gebruiken bijvoorbeeld kip als vers product met een vochtpercentage van 70 procent. Vocht levert geen belangrijke voedingstoffen, zoals eiwitten, en verdampt voor het grootste gedeelte in de bereiding en het droogproces van de voeding. 1 kg gedroogd vlees bevat 950 gram hoogwaardige voedingstoffen, terwijl 1 kg niet gedroogd vlees slechts 300 gram voedingstoffen levert. In de praktijk betekent dit dat het totale versvleesaandeel vóór het droogproces de hoeveelheden zijn welke op de verpakkingen staan vermeld. Hierdoor lijkt het vleesaandeel hoog. Dit kan de consument op het verkeerde been zetten,” aldus Mulders. De NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit) buigt zich op dit moment over de claims, om zodoende in de toekomst misleiding van de consument te voorkomen.

EU-wet- en regelgeving

Sinds 1 september 2010 is de EU-wet- en regelgeving voor de etikettering in de diervoedingsbranche gewijzigd in de Verordening (EG) Nr. 767/2009 van het Europees Parlement en de Raad. Leveranciers van honden- en kattenvoedingen hebben een jaar uitstel gekregen om de verpakkingen op orde te stellen. Per 1 september 2011 is het voor diervoedingsfabrikanten verplicht om aan de nieuwe wet- en regelgeving te voldoen. De nieuwe EU-regelgeving heeft veel praktische consequenties voor de diervoedingsbranche.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.