Nieuws

Uit recent onderzoek blijkt dat de petfoodindustrie wereldwijd nog steeds groeiende is. Enerzijds komt dit door de introductie van nieuwe producten, anderzijds door de steeds groter wordende rol van het internet. Het omzetaandeel van de online verkopen door dierenspeciaalzaken bedraagt in Nederland op dit moment 5,4 procent en blijft naar verwachting stijgen. Belangrijk is te zoeken naar sterke punten. De dierenspeciaalzaak heeft fans nodig.

Werk aan de winkel

Een positieve ontwikkeling in de branche is dat dierenspeciaalzaken zich online steeds meer profileren. Op dit moment heeft 87 procent van de dierenspeciaalzaken een website. 42 procent van de dierenspeciaalzaken verkoopt producten online. Ondanks dat de petfoodindustrie groeiende is, krimpt naar verwachting het winkeloppervlak de komende 7 jaar in Nederland met 17 procent. De afgelopen drie jaar is het aantal dierenwinkels in Nederland met 13 procent afgenomen.

Kennis en kunde

Voordelen van de fysieke winkel zijn dat de consument de producten kan zien, voelen en kan ‘rondneuzen’. Dierenspeciaalzaken hebben geen klanten nodig, maar fans. Een fan is bereid meer te besteden dan een klant en promoot de winkel bij anderen. De zintuigen van de klant moeten worden gestimuleerd door middel van beeld, licht, geluid en geur. Persoonlijk contact en communicatie trekken de klant naar de winkel. De klant moet centraal staan. De kritisch wordende consument heeft behoefte aan kennis en kunde. Door middel van persoonlijk contact kan direct advies op maat worden gegeven. Hierbij is het essentieel dat alle personeelsleden de kennis in huis hebben om deze informatie met de klant te kunnen delen.

Meer voetjes over de vloer

Om dierenspeciaalzaken te kunnen ondersteunen in hoe zij kennis en kunde kunnen overbrengen is EduPet in het leven geroepen. Dit educatiecentrum, een initiatief van Prins Petfoods, Vitakraft en Emax, biedt eendaagse workshops over uiteenlopende onderwerpen op diverse niveaus voor de winkelier en personeelsleden. “Het is ook in ons belang dat de winkelier een toegevoegde waarde aan de consument biedt en wij zijn ervan overtuigd dat kennis en kunde hierin een belangrijke rol speelt”, aldus Carolien van de Giessen, Manager Educatie & Voorlichting bij Prins Petfoods. “De cursussen zijn bewust niet commercieel of merkgebonden. Ons doel is om het algemene kennisniveau van winkeliers en hun personeel te verbreden. Op deze manier kan de dierenspeciaalzaak zich nog meer onderscheiden als speciaalzaak. Deze kwaliteiten kunt u als winkel vervolgens online, via de website en social media, met uw doelgroep delen. De consument zal fan worden van uw winkel en daarmee krijgt u meer voetjes over de vloer!”

Bron: DSZ Actueel

 

1 reactie op “Dierenspeciaalzaak heeft fans nodig

  1. klerkx schreef:

    ik doe mijn inkopen in made gemeente drimmelen bij dierenspeciaalzaak hoosemans in de marktstraat

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.