Nieuws

Omzetaandeel diervoeding afgenomen

Uit het marketingrapport Dierenspeciaalzaken 2015 blijkt dat diervoeding goed is voor 35 procent van de omzet van een dierenspeciaalzaak. Dat is 5 procent minder dan in het jaar 2013. De verkoop van diervoeding vertegenwoordigt 35 procent van de omzet van een gemiddelde dierenspeciaalzaak. Ten opzichte van het jaar 2013 is het omzetaandeel van diervoeding met vijf procent afgenomen. Onder diervoeding vallen zowel droogvoer, diepvriesvoer als blikvoer.

Consumentenbestedingen diervoeding

Aan diervoeding gaven consumenten in 2013 in totaal €914 miljoen uit (inclusief btw) (bron: detailhandel.info). Dierenspeciaalzaken en tuincentra (met een afdeling ‘dier’) waren goed voor ongeveer de helft van de totale bestedingen. Ongeveer een derde deel van de uitgaven aan diervoeding komt in de kassalade van de supermarkt.

Leveranciers van diervoeding

In het onderzoeksrapport worden de marktaandelen van de belangrijkste leveranciers van diervoeding becijferd. Onderstaand figuur toont de marktaandelen van de vijf belangrijkste leveranciers.

De vijf meest genoemde leveranciers van diervoeding hebben een gezamenlijk marktaandeel van 46 procent. Mol Diervoeding komt uit op een marktaandeel van 12 procent.

Overige categorieën

Het omzetaandeel van accessoires is met 20 procent onveranderd gebleven ten opzichte van twee jaar eerder. Onderhoudsproducten (stro, kattenbakvulling) vertegenwoordigen 14 procent van de omzet. Dit omzetaandeel is ten opzichte van het jaar 2013 met één procent gestegen. Het omzetaandeel van diergeneesmiddelen is ten opzichte van het jaar 2013 met twee procent toegenomen.

Het omzetaandeel van levende have (dieren) is ten opzichte van het jaar 2013 met 3 procent toegenomen. Ten opzichte van het jaar 2010 is het aandeel van dieren echter gelijk gebleven.

Bron: Marketingrapport Dierenspeciaalzaken 2015

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.