Nieuws

De dierenspeciaalzaak is en blijft over de gehele linie hét belangrijkste verkoopkanaal om diervoeding te kopen. Dit blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van de Nederlandse Voedingsindustrie Gezelschapsdieren (NVG), de branchevereniging van petfoodfabrikanten en –importeurs en van Dibevo, de brancheorganisatie voor ondernemingen in de gezelschapsdierensector.

Verkoop van diervoeding online blijft vooral bij honden- en kattenvoer langzaam maar gestaag groeien en is nu voor respectievelijk 16% en 14% van de huishoudens het primaire aankoopkanaal.

Supermarkt

Alleen bij kattenvoer moet de dierenspeciaalzaak de supermarkt dulden als belangrijkste verkoopkanaal, maar het marktaandeel van de supermarkt is wel dalende ten gunste van de dierenspeciaalzaak en verkoop via internet.

De verkoop van voeding voor sier- en vijvervissen lijkt zich langzaam te verschuiven van dierenspeciaalzaken naar tuincentra. Bij het voer voor de overige huisdieren komt internet als primair aankoopkanaal nooit boven de 6% uit.

Hond en kat stabiel

Het aantal gehouden honden en katten in Nederland (respectievelijk 1,5 en 2,6 miljoen) was ook afgelopen jaar stabiel. De meeste huishoudens hebben een kat (24%) of een hond (19%) en 5.3% van de huishoudens hebben beiden.

Hondenbezitters hebben in de meeste gevallen (ruim 80%) één hond, terwijl ruim 40% van de kattenhuishoudens meerdere katten heeft. Na de kat en hond volgt traditioneel de siervis die in ruim 9% van de gezinnen is te vinden.

Aan de volgorde in populariteit van de resterende huisdieren is eveneens weinig tot niets veranderd. Hekkensluiter is zoals elk jaar de duif die in 0,6% van de gezinnen is te vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *