Nieuws

Verpakking van belang bij aankoop

In het bijzonder jongere huisdierbezitters (<50 jaar) blijken gevoelig te zijn voor hoe een verpakking eruit ziet, zo meldt Vererinarians Money Digest op basis van onderzoek uitgevoerd door Packaging Facts.

Aandacht

Geschat wordt dat de totale waarde van de petfoodmarkt in 2022 uitkomt op net onder de 100 miljard dollar. De competitie neemt in de komende jaren alleen nog maar toe; elk merk wil profiteren van de potentiele groei in dit marktsegment. Dit heeft ook geleid tot veranderend aankoopgedrag als het gaat om huisdiervoeders. De functie van marketing in de strijd om de aandacht van de consument neemt enorm toe. Een nieuw onderzoek uitgevoerd door Packaging Facts toont aan de vooral jongere huisdierbezitters (onder andere Millenials en Generations X) zich niet alleen richten op trends in voeding zoals ‘graanvrij’ of ‘bevat rauw vlees’, maar steeds vaker laten leiden door de aantrekkelijkheid van de verpakking. Huisdierbezitters ouder dan 50 jaar zijn minder gevoelig voor het uiterlijk.

Jongere

Van de 2000 ondervraagde volwassenen gaf gemiddeld 21 procent aan dat de verpakking van belang is bij de keuze van een hondenvoer. Echter bij de groep in de leeftijd van 18 tot 34 en 35 tot 49 lag dit percentage boven de 25 procent, terwijl dit bij de 50-plussers onder de 15 procent. Belangrijkste conclusie van de onderzoekers was vooral dat jonge huisdierbezitters een onaantrekkelijke verpakking altijd zullen vermijden. Veel petfood producenten zijn zich al langer bewust van het effect van de verpakking op het aankoopgedrag. Daaraan wordt vanuit marketingoverwegingen ook bewust veel aandacht aan besteed. Dierenartsen en nutritionisten wijzen echter bij herhaling op het belang ook oog te houden voor de inhoud. Uiteindelijk is dat wat de gezondheid van het gezelschapsdier bepaalt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.