Nieuws

De Europese federatie voor petfoodproducenten, Fediaf, heeft de aandachtsgebieden voor 2019 bepaald. “Onze focus ligt dit jaar op duurzaamheid, zelfregulatie, vrijhandel en opleiding”, zegt Fediaf-voorzitter Mechthild Exner-Herforth.

“Milieubewustzijn is erg belangrijk voor Fediaf en onze leden. Huisdiereigenaren willen hun dieren voeden op een manier die rekening houdt met het milieu. Duurzame grondstoffen, milieuvriendelijke productie en herbruikbare verpakkingen spelen hierin een belangrijke rol”, zegt de voorzitter.

De uitdagingen als het gaat om het milieu zullen alleen nog maar in belang toenemen, stelt Exner-Herforth. “De vraag naar andere eiwitbronnen, waterbeschikbaarheid en bijvoorbeeld milieugerelateerde labeling zijn enkele van de thema’s waarop onze sector een antwoord moet vinden.”

Specifieke wetgeving

Een ander aspect waarop Fediaf dit jaar de nadruk legt, is ervoor zorgen dat wetgeving is afgestemd op de specifieke situatie van petfoodproductie en niet een kopie is van de regelgeving die geldt voor de diervoederproductie in het algemeen.

Om de bestaande wetgeving te ondersteunen zijn zogenoemde ‘Codes of practice’ ontwikkeld. Deze regels promoten de beste productiewijze en dragen bij aan het ontwikkelen van een gelijk speelveld in Europa.

Vrije handel

“Het is moeilijk om te voorspellen hoe Brexit de markt zal beïnvloeden, omdat nog niet duidelijk is onder welke voorwaarden de EU en het Verenigd Koninkrijk hun samenwerking zullen continueren”, zegt Exner-Herforth. “Als Fediaf willen we echter benadrukken dat vrije handel van petfoodproducten tussen Groot-Brittannië en de EU van groot belang is.”

Daarnaast werkt Fediaf aan het verwijderen van bestaande handelsbelemmeringen voor petfood, onder andere door samen te werken met de wereldorganisatie voor diergezondheid (OIE) als het gaat om standaarden voor veilig petfood dat internationaal vrij mag worden verhandeld.

Imago

Fediaf ziet voor zichzelf een taak weggelegd als het gaat om het informeren van het publiek. “Dat draagt bij aan transparantie en vertrouwen”, stelt Exner-Herforth. “We moeten weten wat mensen zeggen over onze industrie, ons bewust zijn hoe we worden beschouwd. Het opbouwen van vertrouwen vraagt consequent reputatiemanagement binnen onze sector, maar ook bij externe organisaties waarmee we werken en in het publieke domein”, legt de voorzitter uit.

De Fediaf-doelstelling is om mensen positief te stemmen over de petfoodindustrie. “We moeten actief blijven om ervoor te zorgen dat de publieke opinie in lijn is en blijft met onze doelstellingen.”

Controlesysteem

Tot slot heeft ook de petfoodsector te maken met de toenemende handel via internet. “De uitdaging waarvoor we staan, is dat we consumenten moeten beschermen tegen producten van inferieure kwaliteit. We hebben daarvoor dringend behoefte aan een controlesysteem, specifiek voor producten die van buiten Europa komen en vaak niet voldoen aan onze regels en standaarden”, besluit Exner-Herforth.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.