Nieuws

Bij de aankoop van honden- en kattenvoer is voor huisdierbaasjes de leeftijd van hun dier de belangrijkste component, direct gevolgd door de prijs. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar de huisdierenpopulatie in Nederland, uitgevoerd door MarketResponse in opdracht van de Nederlandse Voedingsindustrie Gezelschapsdieren (NVG) en brancheorganisatie Dibevo.

Zowel voor honden als katten kijken huisdiereigenaren vooral of het voer past bij de leeftijd van hun huisdier, direct gevolgd door de prijs. Bij honden draait het daarna met name om de grootte van het dier, terwijl bij katteneigenaren vooral het merk en de smaak ‘een ding’ is.

Bij het kiezen van voeding let de consument minst op factoren als ‘graanvrij’ en ‘type vacht’, met als hekkensluiter ‘biologisch’.

Uitbreiding

Elk jaar laten de NVG en brancheorganisatie Dibevo een onderzoek uitvoeren naar de huisdierenpopulatie in Nederland. Om een nog beter beeld te krijgen over huisdierbezit, besloten beide organisaties het onderzoek voortaan uit te breiden met niet-westerse huishoudens.

Het grote voordeel daarvan is dat de onderzoekscijfers vanaf nu een betere afspiegeling vormen van de maatschappij. Dat heeft zijn uitwerking in de cijfers: er worden ruim 2 miljoen meer huisdieren gehouden dan oorspronkelijk gedacht.

27 miljoen

Volgens het onderzoek loopt, zwemt of vliegt er in 47,7% van de huishoudens een huisdier. Alles bij elkaar opgeteld houden 3,8 miljoen huishoudens in Nederland ongeveer 27,3 miljoen gezelschapsdieren. Honden en katten nemen het voortouw: 23,4% van de huishoudens heeft een kat; 17,8% heeft een hond. Aquariumvissen staan met 7,2% nog altijd in de top 3 van meest gehouden dieren.

Bron: NVG

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.